woensdag 5 april 2017

Ook profiteren van consumptiegroei horeca en detailhandel?


De hedendaagse consument doet steeds minder boodschappen voor de hele week. Men koopt vaker voor de korte termijn en kiest daarbij steeds meer voor kwaliteit. Men eet ook regelmatig buiten de deur, eet iets onderweg, of laat een maaltijd bezorgen. De fastservice was met een omzetstijging van 10% in 2016 de sterkst groeiende sector in de horeca (bron CBS) en deze ontwikkeling lijkt door te zetten. De retailsector lijkt ook te profiteren van de stijgende consumentenuitgaven, al komt dit misschien niet helemaal overeen met het heersende beeld in de winkelstraten (bron Rabobank).

Blurring een kans?
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om klanten te trekken. Kijk ook hoe je de klanten meer uit kan laten geven als ze eenmaal binnen zijn, hoe je ze terug kan laten keren en hoe je klanten kan laten optreden als ambassadeur voor je bedrijf.

Een belangrijke trend waar retailers op inspringen is blurring: het combineren van detailhandel  en horeca. Door deze mix van activiteiten bied je de consument keuze, kwaliteit en beleving. Een aantrekkelijk concept voor veel ondernemers.

Zie je in blurring ook kansen voor je bedrijf? Doe vooraf goed onderzoek naar de lokale regelgeving, het bestemmingsplan, de gemeentelijke vergunningsvoorschriften en de bepalingen in het huurcontract.

Geld voor je plan
Nieuwe concepten kosten geld. Financiering in de horeca- en retailbranche is nog weleens een lastig verhaal. Het aantrekken van een investeerder of een groep van investeerders kan interessant voor je zijn. De praktijk wijst uit, dat financiers sneller over de brug komen als je een deel van het geld al via crowdfunding of een informal investor hebt opgehaald.

Crowdfunding
Je haalt geld op bij mensen die enthousiast worden van jouw plan en erin willen investeren.
Crowdfunding is bij uitstek geschikt voor horeca en detailhandel. Je kunt het als marketingtool inzetten en zo klanten aan je bedrijf binden. En het levert je free publicity op.

Het totaalbedrag dat met crowdfunding wordt opgehaald groeit snel. In 2016 ging het om 170 miljoen euro. Dat is ruim 30% meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld haken 100 investeerders aan en het gemiddelde bedrag dat opgehaald wordt is 80.000 euro.

Crowdfunding moet wel bij je passen en je moet zelf behoorlijk wat tijd steken in de campagne. Social media is belangrijk, je zult alleen succesvol zijn als je je online netwerk kunt mobiliseren.

Platform
Onderzoek welke vorm van crowdfunding en welk platform goed bij jouw bedrijf aansluit. Ga na of het platform van jouw keuze is aangesloten bij de brancheorganisatie en een vergunning of ontheffing van de AFM heeft. Meer informatie over crowdfunding én een handig stappenplan vind je op de site van de Kamer van Koophandel crowdfunding

Informal investor
Bedenk allereerst of het aantrekken van een investeerder voor jou als persoon een goed idee is. En bedenk in welke vorm je het wilt gieten. Ben je bijvoorbeeld bereid zeggenschap uit handen te geven? Ga je werken met een achtergestelde lening, met aandelen, of met een combinatie van die twee?

Ga vervolgens de boer op met je plan. Kijk in je directe omgeving of zoek contact via de vele (online) netwerken. Vraag jezelf af wie er belang bij heeft dat jouw plan slaagt. Ga het gesprek aan met je voornaamste leverancier, een collega ondernemer, de eigenaar van het pand.

Financieel plan
Jouw verhaal valt of staat met een dichtgetimmerd ondernemingsplan en een ijzersterke pitch. Besteed daar dus veel aandacht aan!

In het financiële gedeelte van het plan is de onderbouwing zeer belangrijk. Investeringsbegroting: wat heb je precies nodig en waarvoor? Exploitatiebegroting: hoe ben je aan de omzetprognose gekomen en heb je aan alle vaste en variabele kosten gedacht? Liquiditeitsbegroting: wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven en wat is de invloed van de seizoenen hierop?

Pitch
Bereid je
pitch goed voor, zodat je helder, bondig en scherp formuleert. Wie ben je, wat doe je, hoe helpt jouw product of dienst de klant? Je moet de investeerder kunnen inspireren met je verhaal, laat dus passie en enthousiasme zien.

Hoe ga je dit nu verder aanpakken?
De site van de Kamer van Koophandel helpt je met het opstellen van het financieel plan Financieel plan        

Direct antwoord op je vragen?
Bel met een ondernemersadviseur van de Kamer van Koophandel: 088-5852222 (08.30-17.00 uur) of mail je vraag via ons contactformulier:
Stel je vraag

Gerdine Annaars
Adviseur Start/Financiering
Kamer van Koophandel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten