maandag 27 maart 2017

Hoe start ik een succesvolle winkelformule?

In winkelstraten van veel grote steden schieten nieuwe formules als paddenstoelen uit de grond. Starters  zien weer kansen  en vullen de gaten in winkelgebieden met verfrissende concepten. Een trend is het combineren van verschillende activiteiten. En soms op een verrassende manier! Ken je het fietscafé al, waar je je fietsband kunt laten plakken terwijl je bijkomt van de fietstocht met een smoothie en een voedzame sandwich.


Recent onderzoek (conjunctuurenquête http://www.ondernemersplein.nl/coen )  geeft aan dat het ondernemersvertrouwen in de retail weer toegenomen is. Deze stijging was eind vorig jaar al te zien en de trend lijkt door te zetten.

Droom je van een eigen winkel? Wellicht is dit wel het juiste moment! Een belangrijke keuze hierbij is: start je geheel zelfstandig of sluit je aan bij een franchise concept?

Voordelen franchise
Je bent vanaf de start herkenbaar voor klanten, omdat je gebruik maakt van het imago, de inrichting en productlijn van een bewezen formule. Daarnaast krijg je ondersteuning op het gebied van (online) marketing, promotie, sales, financiën, assortiment en bedrijfsvoering.

Wellicht lukt het je alleen een pand te huren in een bepaald winkelgebied als je aangesloten bent bij een franchiseformule waar de projectontwikkelaar zaken mee doet.  Daarnaast werkt een  franchisegever vaak samen met een vaste financier en ondersteunt je bij het aanvragen van financiering en bij het onderhandelen over tarieven.

Nadelen franchise
Je gaat een contract aan waarin allerlei zaken zijn vastgelegd. Dit betekent nogal wat voor je gevoel van vrijheid. Denk hierbij aan:  af te dragen fee (vaak een vast bedrag per maand en een percentage van de omzet),  te voeren assortiment, vastgestelde winkelinrichting, te voeren acties of verplichte verzekeringen.

Soms richten franchisenemers  onderling een vereniging op om samen sterker te staan in de onderhandelingen met de franchisegever.

Franchiseconcept kiezen
Ga je voor franchise? Dan is het verstandig te onderzoeken welk concept bij je past. Zoek je een vorm die veel ondersteuning en kaders geeft op allerhande gebied (hard franchising) of  wil je meer vrijheid (soft franchising)?

Heb je de keuze gemaakt, ga dan na of het een beproefd en gedegen franchiseconcept is. Kijk daarbij naar de naamsbekendheid van de franchiseformule, hoe lang de formule bestaat en hoe de organisatie inspeelt op veranderingen in de markt. Ga in gesprek met ondernemers die al aangesloten zijn en vraag de franchisegever om je inzicht te geven in de behaalde resultaten. Ga ook na of de formule is aangesloten bij een belangenorganisatie, bijvoorbeeld de Nederlandse Franchise Vereniging.

Slagingskans vergroten
De franchiseorganisatie heeft vaak al allerlei documentatie paraat die je helpt bij het maken van het ondernemersplan en het onderzoeken van de haalbaarheid. Ik adviseer je zelf ook zelf marktonderzoek te doen en een concurrentie analyse te maken. Informeer verder of er een koopstroomonderzoek beschikbaar is en neem contact op met de winkeliersvereniging. Vraag bij de gemeente na welke wet- en regelgeving van toepassing is en of er ontwikkelplannen voor het gebied zijn.

Risico’s beperken
Franchisecontract, financieringsovereenkomst, huurovereenkomst, wellicht een overnamecontract… er komt veel op je pad bij de  start. De franchisegever ondersteunt je in dit proces maar ik adviseer je ook een onafhankelijk adviseur in te schakelen om je bij te staan. Natuurlijk, dit kost je geld, geld dat je liever aan iets anders zou besteden. Maar een goede adviseur betaalt zich terug en scheelt je op termijn slapeloze nachten.

Franchisecode
Medio februari 2016 is de Nederlandse Franchise Code in werking getreden. Deze code beschrijft gedragsregels voor franchisegevers en franchisenemers bij het aangaan, uitvoeren en ontbinden van een franchiseovereenkomst. Ook staan de rechten en plichten van beide partijen erin genoemd.



Direct antwoord op je vragen?
Bel met een ondernemersadviseur van de Kamer van Koophandel: 088-5852222 (08.30-17.00 uur) of mail je vraag via het contactformulier:
https://www.kvk.nl/service-en-contact/stel-een-vraag-online/#/

Gerdine Annaars
Adviseur Start/Financiering
Kamer van Koophandel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten