donderdag 15 februari 2018

Zo trek je een financier over de streep



Geen financiering zonder goed financieel plan
Het schrijven van een goed financieel plan is zo eenvoudig nog niet. Het kost je behoorlijk wat tijd en energie. Maar alleen met een goed onderbouwd plan maak je kans op financiering. Mijn advies: pak het schrijven van het financieel plan in stappen aan. Zo maak je het overzichtelijker en beter behapbaar voor jezelf.

Een financieel plan bestaat uit vijf begrotingen:
1.  Investeringsbegroting: wat heb je precies nodig en waarvoor?
2.  Exploitatiebegroting: hoe ben je aan de omzetprognose gekomen en heb je aan alle vaste en variabele kosten gedacht?
3. Liquiditeitsbegroting: wat zijn de maandelijkse inkomsten en uitgaven en wat is de invloed    van de seizoenen hierop?
4. Financieringsbegroting: welke financieringen lopen er al en tegen welke voorwaarden?
5. Begroting privé: hoeveel geld heb je nodig om van te leven?
Hoe ga je nu aan de slag?
Werk de vijf begrotingen stuk voor stuk uit. Wat je weet vul je vast in. Wat je niet weet ga je onderzoeken. Internet is geduldig en aarzel ook niet om eens een andere ondernemer te benaderen voor goede raad. Kom je er echt niet uit, werk dan met een schatting of aanname.
Bij een goed plan hoort een goede pitch. Je moet kort, duidelijk en overtuigend je verhaal kunnen doen. Elke financieringspartij let weer op andere zaken. Het is verstandig jouw plan en pitch aan te passen aan de taal en informatiebehoefte van de partij met wie je gaat praten. Verdiep je daar van te voren dus goed in.
Wie helpt je verder?
Praktische informatie vind je op de website van de Kamer van Koophandel
Financieel plan Je kunt ook bellen met een adviseur van de Financieringsdesk van de Kamer van Koophandel (op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur bereikbaar op 0800-1014). Schakel een boekhouder, accountant of financieel adviseur in om je te helpen met het doorrekenen van het plan en de onderbouwing van de cijfers.




 

 

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen